Kamis, 12 November 2015

Vitamin D Manfaat Dari Cahaya matahari

Vitamin D Manfaat Dari Cahaya matahari

Vitamin D boleh menjadi salah satu makanan tambahan yang paling bermanfaat ada, dan kita akan mendapat sebahagian besar daripada matahari. Malah, 15-30min semata-mata pendedahan kepada matahari, ketika ia berada pada tahap paling tinggi akan menyebabkan pengeluaran 15,000-20,000IU vitamin D. Badan anda sebenarnya mengambil radiasi ultraviolet dan menggunakannya untuk mewujudkan vitamin D.

Walau bagaimanapun, kita telah dibiasakan untuk berfikir bahawa apa-apa jumlah cahaya matahari tidak baik untuk anda. Dan supaya orang mencapai sunblock apabila mereka meneroka di luar. Masalahnya ialah, menggunakan sunblock jelas akan mengurangkan jumlah cahaya ultraungu badan anda mampu untuk digunakan dalam penghasilan vitamin D. Hanya SPF-15 pelindung matahari benar-benar akan mengurangkan jumlah pengeluaran vitamin D sebanyak 90%.

Terdapat banyak faedah kepada vitamin D, tetapi di antara manfaat terbesar mempunyai kaitan dengan menjauhkan selesema. Jika anda berfikir tentang hal itu, musim selesema bermula sebagai jumlah cahaya matahari setiap hari kami menerima berkurangan. Jika anda untuk menambah dengan kualiti yang tinggi, gred farmaseutikal vitamin D tambahan pada musim gugur dan musim sejuk bulan, anda hanya akan dapat untuk membuat melalui musim selesema tanpa cedera.

Sebagai perkara fakta, vitamin D sebenarnya boleh menjadi lebih baik daripada mendapatkan ditembak selesema bermusim ketika datang untuk mencegah selesema. Awal tahun ini, sekumpulan doktor Jepun membuat kajian mengenai perkara ini. Penyelidikan ini diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition, dan hasilnya tidak kekurangan menakjubkan.

354 kanak-kanak mengambil bahagian dalam kajian itu double-blind dan rawak di mana "kanak-kanak telah diberikan dos harian 1200 IU (unit antarabangsa) vitamin D dalam tempoh tiga bulan.". 1-dalam-10 kanak-kanak yang mengambil makanan tambahan itu turun dengan selesema, berbanding 1-dalam-5 yang mengambil plasebo.

Tetapi keputusan mendapatkan lebih baik. Para doktor kemudian berbanding kesan vitamin D terhadap beberapa selesema ditembak ubat-ubatan yang popular kepada orang ramai. Dadah zanamivir dan oseltamivir mengurangkan risiko jangkitan selesema sebanyak 8% pada kanak-kanak terdedah kepada selesema; manakala kumpulan vitamin D menunjukkan pengurangan 50% dalam risiko jangkitan selesema.

Jadi apa yang anda lakukan? Itu terpulang kepada anda. Walau bagaimanapun, hasil kajian ini cenderung untuk menunjuk ke arah kepentingan vitamin D dalam hidup anda. Jika anda tinggal di iklim utara, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menambahkan dengan tambahan gred farmaseutikal pada bulan-bulan musim sejuk untuk menambah lapisan tambahan perlindungan. Dan sebelum anda usaha keluar ke matahari, mempertimbangkan untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 15min cahaya matahari sebelum memakai sunblock itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar