Kamis, 12 November 2015

Tafsir Yin dan Yang dalam Perubatan Komplementari

Tafsir Yin dan Yang dalam Perubatan Komplementari

Yin dan yang adalah dua konsep yang saling berkaitan dan saling bergantung yang dibangunkan oleh perubatan tradisional Cina, yang berdiri untuk keseimbangan yang sempurna. Keseimbangan ini mungkin ditafsirkan di peringkat spiritual, mental, dan fizikal. Serupa dengan gambaran visual mereka, kedua-dua simbol adalah unsur-unsur yang bercanggah dan pembangkang ini secara umumnya ditafsirkan sebagai perempuan (yin) - maskulin (yang), hitam (yang) - putih (yin) dan pasif (yin) - aktif (yang). Menurut tradisi Cina, apa-apa yang mungkin dinyatakan melalui yin dan yang; oleh itu, perubatan sampingan telah diterokai kepercayaan ini dan telah memberikannya tubuh manusia tafsiran yang sangat berbeza. Sebenarnya, mana-mana organ mungkin diterjemahkan sama ada ke dalam atau yin Yang nilai. Seperti yang anda hanya boleh melihat, kedua-dua simbol berdiri untuk kesempurnaan, untuk keharmonian dan setiap kali keseimbangan ini ditembusi beberapa gejala mungkin muncul. Kesimpulannya, apa-apa gangguan fizikal atau mental sebenarnya didorong oleh ketidakseimbangan antara yin dan yang.

Ia adalah bernilai mengingati bahawa keseimbangan antara yin dan yang tidak mempunyai nilai-nilai yang statik, sebaliknya, ia mempunyai ciri-ciri movability dan dinamik. Lebih-lebih lagi, setiap kali kita rasa sangat aktif, ia bermakna bahawa nilai tertentu, lebih tepat lagi Yang menguasai kita, sedangkan kita berasa tertekan kawalan bertentangan emosi dan tindakan kita.

Semua dalam semua, tafsiran yin dan yang dalam perubatan pelengkap amat penting kerana fakta bahawa apa-apa penyakit mungkin disembuhkan dengan cara yang berbeza. Apa yang perlu kita lakukan adalah untuk memberikan tumpuan kepada isyarat bahawa badan kita hantar kita dan kemudian untuk mengembalikan keseimbangan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar