Minggu, 15 November 2015

Keajaiban Moringa (Malunggay) Pokok

Keajaiban Moringa (Malunggay) Pokok

Kebanyakan orang percaya bahawa jawapan dan penyelesaian kepada penyakit mereka kos banyak nasib. Hal ini terutama berlaku jika penyakit mereka mengalami dianggap orang-orang yang paling buruk. Pemikiran ini sering membawa bandar-tumpahan untuk segera mendapatkan bantuan daripada semua saudara mewah tanpa mengira fakta bahawa penyakit boleh diubati dengan alam semula jadi. Mereka sering lupa keajaiban penyembuhan semulajadi. Penyelesaian kepada masalah pada dasarnya yang banyak, murah dan juga boleh diakses secara percuma.

Sebagai contoh, Malunggay, nama saintifiknya Moringa Oleifera, adalah hadiah alam semula jadi kepada manusia. Ia boleh didapati di tempat lain. Walaupun penduduk bandar mempunyai satu atau dua pokok di belakang rumah mereka atau rumput depan. Tumbuhan ini adalah sangat popular dan berkembang di mana-mana yang menjadikan ia sedikit dihargai oleh banyak rakyat Filipina. Saya tidak tahu istilah Bahasa Inggeris untuk malunggay kerana itulah saya tahu.

Adakah bunyi istilah "Moringa" yang tiba sebagai sihir untuk telinga anda? Cuba untuk bercakap dengan kuat dan anda akan melihat! Well, bukan sahaja bunyi istilah ini yang menakjubkan, kewujudan kilang itu adalah benar-benar satu penciptaan yang menakjubkan dari Maha Berkuasa. Ciri-ciri tumbuhan seperti daun, bunga, batang, akar dan benih yang mempunyai banyak kegunaan. Ia boleh membina tulang yang lemah, tiada yang darah anemia, dan menghasilkan banyak susu untuk ibu-ibu menyusu, sayur-sayuran yang lazat, dan sumber yang baik hampir semua vitamin dan mineral yang berguna untuk badan yang sihat. Ia menyediakan mineral dan vitamin sepuluh kali lebih daripada oren, bayam, pisang, susu, dan sebagainya.

Di Afrika Barat, pakar-pakar perubatan yang menggunakannya untuk mendiagnosis kencing manis, tekanan darah tinggi, dan pesakit yang cedera. Ia berfungsi sebagai ubat anti radang, juga. A sengkang malunggay daun atau daun serbuk boleh membersihkan dan membuat air yang tidak dirawat boleh diminum.

Tambahan pula, Moringa adalah sumber quadruple beta karotena berbanding lobak merah. Ia berkesan dalam berjuang menentang kanser. Kita mesti memaklumkan Popeye juga bahawa malunggay mempunyai besi tiga kali ganda daripada itu bayam dan ciri-ciri yang lebih substantif daripada minyak zaitun. Cukuplah dengan produk susu mahal dihasilkan dengan sengaja untuk bayi, yang Moringa boleh menjadi pengganti yang murah atau gantikan susu tepung keseluruhan untuk rawatan malnourish.

Serbuk daun kering daripada malunggay, setiap gram, mengandungi protein 27.1g, 38.2g karbohidrat, serat 19.2g, lemak 2.3g, 2,003mg Ca, 368 mg MG, 204mg Fosforus, 1324 mg Kalium, 28.2 mg besi, 870mg natrium, 16.3 mg Vitamin AB karotena, 1.33g Arginine, 2.6mg Vitamin B1- Thiamin, 0.61% histidine / g / 16gN, 20.5 mg Vitamin B2- Riboflavin, 1.32% Lysine, 8.2 mg Vitamin B3- asid nikotinik, 0.43% Tryptophan (g / 16gN ), Vitamin C, 17.3 mg asid askorbik, 1.39% Phenylanaline (g / 16gN), 113 mg Vitamin E Tokoferol asetat, 0.35% Methionine (g / 16gN), 1.19% Threionine (g / 16gN), 1.95% Leucine (g / 16gN), 0.83% Isoleucine, 1.06% Valine, 205 kalori, dan 1.6mg oksalik. Whoaah! Senarai ini terlalu panjang.

Memandangkan vitamin dan mineral yang dinyatakan di atas dalam malunggay itu, tidak hairanlah mengapa ia dipanggil sebagai alam semula jadi hairan penyembuhan. Ia bukan sahaja akan menyembuhkan penyakit, ia akan menjadi sangat membantu untuk mencegah kejadian yang tidak diingini penyakit. Ia adalah masa untuk menjimatkan; menanam pokok malunggay anda sendiri. Jika anda sudah mempunyai, menjaga ia dan mendapat manfaat.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar