Minggu, 15 November 2015

Panduan Komprehensif untuk Pemulihan Ayurveda

Panduan Komprehensif untuk Pemulihan Ayurveda

Bagaimana Pemulihan Ayurveda boleh digunakan untuk membantu merawat pelbagai penyakit

Ubat Ayurveda adalah bentuk tradisional ubat pelengkap yang telah menikmati sejarah yang panjang penggunaan dalam budaya India dan masyarakat. Ramai daripada rawatan ini telah menerima banyak perhatian Barat sebagai hasil baru-baru ini meningkatkan kepentingan dalam penyembuhan semulajadi.

Ubat Ayurveda menekankan penggunaan herba semulajadi untuk pelbagai sebab, antaranya menguatkan badan untuk membersihkan sistem penghadaman. Baki dan penyelenggaraan badan adalah satu lagi bahagian yang penting dalam penyembuhan Ayurveda - dengan kesederhanaan segala sesuatu amat digalakkan oleh mereka yang mematuhi sepenuhnya seni penyembuhan semula jadi ini. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar dan mengelakkan makanan pedas adalah antara beberapa cadangan gaya hidup yang dibuat oleh pengamal Ayurveda.

Seperti mana-mana amalan perubatan yang menekankan penawar herba, ia lebih merupakan satu keperluan itu memutuskan herba akan terbaik digunakan yang mana penyakit. Minyak semula jadi adalah satu komponen yang biasa digunakan dalam banyak ubat Ayurveda. Salah satu daripada minyak yang paling biasa digunakan ialah minyak Athi, yang mempunyai keputusan yang sangat bermanfaat apabila digunakan untuk luka, luka terbakar dan lain-lain masalah kulit luar. Minyak Athi dibuat apabila kulit kayu, daun dan buah pokok Athi, semua tanah dan dicampur bersama-sama dengan minyak bijan untuk membuat pes.

Campuran ini telah diketahui sebagai sangat berkesan dalam merawat ekzema dan kulit alahan, dan juga boleh digunakan untuk merawat jerawat. Satu lagi jenis minyak yang biasa digunakan dalam perubatan Ayurveda adalah minyak zaitun, yang sangat mudah untuk mengakses dan boleh dengan mudah dibeli di pasaran makanan tempatan. Mencampurkan minyak zaitun dengan minyak bijan dan serbuk gram hijau akan menyebabkan pes yang boleh melembutkan dan mengukuhkan kulit kasar. Pengambilan minyak zaitun sahaja telah dikenali untuk merawat masalah pencernaan dan masalah pencernaan yang lain, dan boleh diambil dalam jumlah yang kecil semasa tempoh kelemahan itu untuk memastikan kesan yang sihat.

Selain permohonan biasa minyak, banyak herba ayurveda lain dianjurkan untuk membantu merawat pelbagai penyakit badan. Halia dan jintan putih benih kering adalah antara ubat herba yang paling biasa digunakan semula jadi untuk selesema dan sakit tekak. Dengan menambah satu sudu teh jintan putih ke dalam segelas air mendidih, dan minum dua belas kali sehari, seseorang boleh mengharapkan kelegaan segera gejala sejuk. Selain itu, jus lemon telah lama digunakan oleh sistem ini perubatan sebagai ubat herba untuk selesema. Dengan mencampurkan jus lemon dua dengan dua cawan air mendidih dan madu, tahap sejuk boleh dikurangkan. Campuran ini bertujuan untuk diambil setiap malam, dan boleh digunakan bersama-sama dengan ubat-ubatan sejuk untuk proses penyembuhan sangat berkesan.

Walaupun bentuk yang sangat membantu dan berkenaan penyembuhan, kebanyakan rawatan Ayurveda adalah terbaik digunakan bersama-sama dengan satu lagi bentuk rawatan, biasanya yang disyorkan oleh doktor. Gabungan ubat-ubat herba dan rawatan kontemporari semula jadi mewujudkan kuasa penyembuhan yang sangat kuat yang pasti untuk menyembuhkan apa yang merunsingkan anda.

Banyak herba ubat semula jadi akan bekerja lebih baik dengan penyelenggaraan tambahan diet yang sihat dan senaman yang kerap. Seperti mana-mana rawatan herba, adalah penting untuk berunding dengan doktor anda sebelum membuat apa-apa remedi Ayurveda sebahagian daripada regimen harian anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar