Kamis, 12 November 2015

Panduan ke Akar Perkara Dengan Pokok

Panduan ke Akar Perkara Dengan Pokok

Roots ... sama ada sulur paut kuat tumbuh-tumbuhan melanjutkan ke dalam tanah untuk kestabilan dan khasiat; atau asal usul atau bermula, seperti akar nenek moyang. Cara sama ada, saya rasa pokok. Mereka mempunyai akar yang kuat untuk menjangkau Seri Paduka tinggi mereka tegak dan memberi makan pertumbuhan mereka. Mereka juga boleh menjadi Man-generasi tua dan mempunyai banyak anak-anak tumbuh di sekeliling mereka, yang dihasilkan daripada benih mereka.

Pokok-pokok yang perlu untuk hidup - mereka memberi perlindungan daripada matahari dan ribut; daun mereka menapis bahan pencemar dari udara kami; cawangan dan batang menyediakan rumah untuk burung dan serangga serta kayu bagi kebakaran digunakan untuk memasak dan kemesraan; dan keseluruhan tumbuhan menghasilkan makanan bagi banyak. Ramai di antara saudara-saudara yang tinggi kami juga menyediakan ubat melalui bahan kimia yang ditemui dalam kulit dalaman dan daun mereka. Terdapat begitu banyak spesies pokok saya hanya mempunyai ruang untuk menyentuh sebahagian kecil dari mereka:

Mungkin penggunaan yang paling terkenal pokok untuk perubatan adalah asid salisilik, sebatian daripada kulit pokok willow putih, Salix alba. Walaupun kompaun ini telah diasingkan pada tahun 1828, penggunaan kulit dalaman serbuk untuk mengurangkan sakit & sakit dan mengurangkan demam kembali kepada Hippocrates pada abad ke-5. Satu penemuan yang lebih terkini bagi penggunaan asid salisilik adalah untuk merawat jerawat dan kelemumur. Ia berfungsi dengan menyebabkan sel-sel epidermis untuk menumpahkan lebih cepat dan membolehkan pertumbuhan sel baru. Batangnya adalah sangat kering kerana kandungan tanin yang tinggi.

Kulit pokok willow putih adalah sangat pahit jadi jika anda ingin untuk menelan, saya mencadangkan berwarna atau cabutan daripada teh. Untuk mencuci luar (atau jika anda benar-benar mahu meminumnya), membuat merebus daripada kulit pokok willow: 1 sudu teh kulit kayu kering dalam 1 ½ cawan air sejuk. Bawa air sehingga mendidih, kecilkan api dan biarkan reneh sehingga cecair anda dikurangkan sebanyak 1/3, atau ke bawah untuk satu cawan. Strain sebelum digunakan. Anda juga boleh mencairkan berwarna atau mengeluarkan satu bahagian kepada sepuluh bahagian air untuk digunakan sebagai mencuci.

Kulit kayu oak putih Quercus alba mempunyai sifat-sifat yang sama seperti willow putih. Kerana kandungan tanin yang tinggi ia amat berguna untuk cirit-birit. A douche kulit akan kering buasir dengan cepat. Ciri-ciri anti-radang dan antiseptik menjadikannya sebagai berkumur baik untuk masalah di tekak termasuk laryngitis dan tonsillitis. Dari segi sejarah di Eropah dan Amerika Utara, acorns telah dibuat ke dalam makanan roti seperti rezeki. (Mereka agak pahit tetapi jika anda lapar.)

Balsam Abies spp., Cedar Cedrus spp., Dan juga Pine Pinus spp. (semua ahli keluarga Pine) telah lama digunakan dalam rawatan selsema, mungkin disebabkan oleh sifat-sifat aromatik daun (jarum). Sama ada teh yang dibuat daripada daun atau minyak urut yang diperbuat daripada minyak pati yang dicairkan dengan cepat akan memecahkan kesesakan dada.

Berita terkini dan terhebat adalah produk yang dipatenkan dipanggil Pycnogenol®. Ia adalah ekstrak air daripada kulit dalaman Perancis pokok pain Maritim Pinus pinaster spp. Atlantica. Walaupun juri saintifik masih di luar, penyelidikan berkata ia menunjukkan janji dalam merawat pelbagai keadaan asma kepada ulser kaki vena. Saya tahu seorang doktor perubatan yang mengambil ia untuk artritis beliau kerana ia dikatakan sebagai anti-radang. Tuntutannya sebagai antioksidan telah menyebabkan ia menjadi bahan dalam banyak produk penjagaan kulit untuk mengurangkan tanda-tanda penuaan.

Ajaib, pokok-pokok adalah sebahagian daripada sekutu kami terbaik permainan. Sumber-sumber sejarah memberitahu kita bahawa orang-orang Druid bertemu di dusun pokok. Saya telah membaca ada sebab tertentu tetapi saya mengesyaki ia adalah kerana bukan sahaja privasi dusun terpencil tetapi kerana tenaga pokok memberi pinjaman kepada mana-mana kerja yang ajaib. Salah satu yang terbaik "kawan ajaib" saya ialah maple yang sangat besar (lama mungkin kira-kira 50 tahun) di halaman belakang kami. Duduk di pangkalannya dengan belakang saya menentang batang beliau adalah tempat yang hebat untuk meditasi atau hanya untuk menenangkan saya apabila perkara yang tidak pergi dengan cara yang saya mahu.

Setakat yang saya tahu, hampir mana-mana pokok akan meminjamkan kekuatan untuk mantra perlindungan. Banyak mempunyai kegunaan dalam cinta, kesuburan dan panjang umur mantra juga. Dikatakan bahawa menanam Acorn semasa gelap Bulan akan memastikan anda akan mendapatkan wang dalam masa terdekat.

Tongkat dilakukan dengan dahan pokok menumpukan kuasa semasa kerja yang ajaib. Mereka juga dikatakan untuk menambah kuasa yang tongkat yang diperbuat daripada Rowan, contohnya, akan meningkatkan ejaan perlindungan. Sepanjang garis yang sama, dua ranting Rowan terikat hantaran silang dengan benang merah adalah azimat pelindung peringkat umur berusia, yang dijalankan oleh kedua-dua petani Cornish dan Highlanders Scotland. Sifat yang sama terpakai kepada tongkat kayu oak dan azimat. Wands Maple disukai untuk hampir mana-mana ejaan.

Mana-mana daun (jarum) keluarga Pine dibakar sebagai kemenyan akan membersihkan kawasan dan mengusir negatif. Daun yang sama boleh digunakan dalam pembersihan dan penyembuhan mandi.

Untuk menuai kulit dalaman pokok untuk tujuan perubatan, mengikis sebahagian kecil kulit kayu dari sisi yang menghadap ke selatan pokok itu sama ada dalam musim bunga atau jatuh apabila sap sedang berjalan dan pokok itu adalah "lembap", memudahkan pengelupasan kulit dalaman dari luar itu. Jika anda cuba ini semasa musim panas atau musim sejuk, anda akan mendapati diri anda menyebabkan jurang di kulit luar yang sukar. Jangan mengambil terlalu banyak daripada mana-mana satu pokok - kepada mereka itu sama dengan mengikis perut anda benar-benar dalam. Dengan mengambil hanya sejumlah kecil juga menafikan keperluan untuk pemburu anjing laut kulit kayu. Pokok itu akan sembuh mengikis dengan sendiri. Berasingan dan kering kulit dengan sempurna sebelum digunakan (ini boleh mengambil masa sebulan atau lebih bergantung kepada iklim anda).

Kaedah mendapatkan cawangan untuk tongkat adalah benar-benar pilihan peribadi. Ada yang suka untuk meminta izin pokok dan kemudian memotong cawangan tertentu dari pokok hidup. Lain-lain (termasuk saya) menunggu pokok menggugurkan cawangan, melihat bahawa sebagai hadiah pohon ini. Jika anda mempunyai pokok kegemaran atau memerlukan tongkat kayu tertentu, cuba meminta pokok untuk menggugurkan cawangan yang sesuai untuk tongkat. Saya sanggup bertaruh bahawa jika permintaan anda munasabah kepada pokok itu, dalam masa beberapa minggu (terutamanya selepas ribut) anda akan mencari cawangan yang sempurna berbaring di atas tanah sangat dekat dengan pokok itu.

Hari Arbor adalah 30 April tahun ini. Namun, anda boleh menyambutnya bila-bila masa dengan menanam pokok pilihan anda di mana sahaja (walaupun dalam periuk di atas dek anda), memeliharanya dan mendapat rakan baru!

Kandungan hak cipta (c) 2010 Deborah J. Martin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar