Minggu, 15 November 2015

Saling Man & Plants

Saling Man & Plants

Saya tinggal di dalam hutan dan sering mempunyai rakan-rakan bandar datang untuk melawat, untuk "berhubung dengan alam semula jadi". Ketika keluar ke negara ini, jauh dari kebisingan bandar, cahaya dan bau, adalah satu perkara yang besar yang perlu dilakukan, Manusia dan Alam sudah disambungkan, walaupun untuk warga kota.

Tumbuh-tumbuhan telah disuburkan setiap perkara yang hidup di planet ini sejak dahulu lagi. Apabila memikirkan tentang makan tumbuh-tumbuhan, fikiran kebanyakan orang secara automatik beralih kepada sayur-sayuran atau salad di atas pinggan mereka. Walau bagaimanapun, anda secara tidak langsung makan tumbuh-tumbuhan apabila anda mengambil daging atau produk tenusu. Tumbuh-tumbuhan dipelihara haiwan yang dihasilkan mereka barang-barang makanan, terlalu!

Tumbuhan lain, iaitu pokok-pokok, membantu mengekalkan udara kita bersih dengan menapis bahan pencemar. Kami menggunakan kayu mereka untuk memanaskan diri kita dengan api dan membina rumah kita. Tumbuh-tumbuhan yang berasaskan air membantu menjaga air bersih bagi mereka makhluk yang minum atau bernafas.

Kami dan saudara-hijau kami dan saudari adalah sama dalam banyak aspek ... kita semua perlu udara, air dan cahaya matahari; bersama-sama dengan mineral untuk digunakan dalam badan kita. Bahan pencemar sama yang membahayakan badan kita juga merosakkan tumbuh-tumbuhan. Hari Ini topik yang hangat diperkatakan adalah "organik" tetapi idea itu bukan sahaja untuk mencegah bahan kimia yang digunakan di ladang komersial dari masuk ke badan anda dan mengakibatkan pembinasaan. Tumbuh-tumbuhan yang ditanam secara organik biasanya lebih tinggi dengan vitamin dan mineral daripada mereka yang dirawat dengan racun perosak, racun kulat dan baja sintetik. Sihat kilang itu, lebih banyak vitamin, mineral dan bahan-bahan lain ia perlu berkongsi dengan anda.

Perkara yang menakjubkan tentang tumbuh-tumbuhan ini, bukan sahaja mereka berkhasiat, mereka mempunyai kuasa penyembuhan berfaedah. Gabungan unik bahan kimia telah menyediakan kami dengan satu cara untuk membantu hampir setiap penyakit manusia, kecuali kanser dan HIV (dan orang-orang sedang dikaji walaupun saya menulis).

Manusia diketahui tentang kuasa pemulihan tumbuh-tumbuhan untuk beribu tahun. Penggalian kampung Neolitik di England dan Switzerland telah menunjukkan bahawa nenek moyang kita dulu ada tumbuh-tumbuhan ... mungkin bukan hanya sebagai makanan tetapi untuk kualiti penyembuhan mereka. Seorang lelaki prasejarah mendapati beku di Alps Itali dibawa sekeping kulat yang kita tahu akan sembuh parasit usus beliau. Dianggarkan dia hidup 5300 tahun yang lalu.

Jadi, bagaimana kita mengetahui tentang semua ini? Sains mengatakan "uji kaji". Kerana saya mendengar tumbuhan bercakap, saya percaya bahawa tumbuh-tumbuhan itu sendiri memberitahu kami. Sebelum kedatangan perindustrian dan teknologi, Man hidup hidupnya berhampiran dengan dan harmoni dengan alam semula jadi. Ia tidak sukar untuk membayangkan seseorang yang berjalan di dalam hutan, berasa sangat buruk, dan pendengaran "jika anda makan beberapa daun saya, saya boleh membantu anda berasa lebih baik". Ia juga tidak sukar untuk membayangkan orang itu, perasan dia berasa lebih baik selepas makan sebahagian daripada tumbuhan, mengambil salah satu daripada tumbuh-tumbuhan rumah dan memasukkannya ke dalam tanah berhampiran pintu masuk ke gua atau pondok, hanya dalam kes malady yang sama melanda lagi . Perkara yang sama berlaku kepada orang lain dan perkataan merebak.

Man belajar untuk menanam tumbuh-tumbuhan untuk kedua-dua khasiat dan kebolehan penyembuhan. Pada zaman yang lebih tua, taman dapur akan mengandungi bukan sahaja sayur-sayuran tetapi herba. Herba akan rasa makanan, tetapi wanita rumah itu juga akan menggunakannya untuk merawat kecederaan dan penyakit rumah tangga.

Sains, dalam rasa ingin tahu yang tak terhingga, ingin tahu bagaimana tumbuhan melakukan apa yang mereka lakukan untuk menyembuhkan kita. Apabila analisis kimia menjadi ada, mereka mula melanggar tumbuh-tumbuhan ke dalam bahagian-bahagian konstituen mereka dan kemudian digambarkan bagaimana untuk mensintesis "juzuk kimia aktif" atau apa yang mereka fikir adalah sebab kilang bekerja. Kadang-kadang mereka dan adalah benar dan kerja-kerja dadah sintetik. Banyak kali lain, bagaimanapun, sintetik sama ada tidak berfungsi dengan baik, atau mempunyai kesan sampingan yang tidak didapati jika anda mengambil tumbuhan secara keseluruhan bentuknya.

Ada sebab untuk ini. Tumbuh-tumbuhan adalah lebih daripada sebatian kimia mereka. Mereka adalah keseluruhan harmoni, yang terdiri daripada udara mereka bernafas, air yang mereka minum, getaran matahari dan bulan pada bahagian udara mereka, dan mineral akar mereka tarik dari tanah di sekitar mereka. Ia keharmonian ini yang bekerja untuk membawa badan kita kembali seimbang dengan sendiri apabila kita menggunakan tumbuh-tumbuhan untuk membantu seorang manusia. Saya boleh berfikir hanya beberapa masalah apabila mengambil herba dalam format yang betul dan dos, namun senarai kesan sampingan dadah sintetik seolah-olah berkembang lebih cepat daripada kudzu.

Secara tidak langsung, mensintesis Sains ini lakukan Alam nikmat dengan mencegah lebih-penuaian sesetengah tumbuhan. Dadah sintetik telah menjadi cara hidup bagi kebanyakan orang di dunia Barat selama lebih seratus tahun. Walau bagaimanapun, "kembali ke alam semula jadi" trend kesihatan baru-baru ini telah terancam beberapa tumbuhan lagi, terutamanya American Ginseng, Cohosh Hitam dan Wild Yam.

Berkembang herba anda sendiri bukan sahaja membantu mengelakkan kepupusan tumbuh-tumbuhan banyak, ia mempunyai manfaat tambahan. Jika tumbuhan yang hidup dalam persekitaran yang sama anda lakukan, ia akan berinteraksi dengan badan anda dengan lebih mudah dan, peliknya, memberi anda lebih banyak daripada apa yang anda perlukan dari kilang yang sama berkembang dalam persekitaran yang sama sekali berbeza. Memang diakui, kita tidak boleh berkembang semua herba yang kita perlukan. Saya tidak digambarkan bagaimana untuk menyimpan Commiphora (Mur) pokok hidup di Georgia apabila ia berasal dari kawasan gurun di Yaman. Tetapi asas-asas seperti Peppermint, Feverfew, Sage dan lain-lain akan berkembang hanya kira-kira mana-mana sahaja, walaupun di dalam pasu di dek atau balkoni.

Melainkan kita aktif memupuk rakan-rakan kami, mereka tidak akan berada di sekitar untuk membantu kita apabila kita memerlukannya. Tumbuh kumpulan anda sendiri dan sokongan seperti Amerika Plant Savers (yang menyimpan mata pada tumbuhan terancam) dan Yayasan Hari Arbor (yang mengesyorkan agar menanam lebih banyak pokok). Tanpa saudara hijau-saudara kita, kehidupan tidak akan pergi.

Kandungan hak cipta 2010 Deborah J. Martin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar