Kamis, 12 November 2015

Kelebihan hitam dan teh hijau dalam Pencegahan Kanser

Kelebihan hitam dan teh hijau dalam Pencegahan Kanser

Rising kajian klinikal mengesyorkan bahawa polifenol yang terdapat dalam teh, boleh memainkan peranan penting dalam pencegahan kanser. Para penyelidik juga mempertimbangkan bahawa polifenol membantu dalam membasmi sel-sel kanser dan berakhir perkembangan mereka.

Berikut adalah beberapa senarai penyakit kanser yang boleh dicegah dengan bantuan teh hijau dan hitam:

Kanser pankreas - Dalam besar-tahap penyelidik kajian klinikal mendapati bahawa orang yang minum teh kurang terdedah kepada perkembangan kanser pankreas berbanding dengan orang yang tidak minum teh pada semua. Ia telah mendapat tahu juga bahawa wanita yang minum teh lebih hijau adalah kurang berkemungkinan mempunyai kanser pankreas berbanding mereka yang menyerap jumlah kurang teh.

Lelaki yang juga minum kuantiti paling teh tiga puluh tujuh peratus kurang mungkin untuk memperoleh kanser pankreas. Walau bagaimanapun, ia adalah tidak jelas dari kajian berasaskan populasi sama ada ia adalah benar-benar teh yang bertanggungjawab dalam pengurangan risiko kanser pankreas. Kajian tambahan dalam sumber manusia dan haiwan adalah perlu sebelum penyelidik mungkin mencadangkan teh hijau dan hitam dalam pencegahan tumor pankreas.

Kanser prostat - Ia telah ditemui dalam kajian makmal bahawa ekstrak dari teh hijau menghalang perkembangan sel-sel tumor dalam tiub ujian. Dalam kajian klinikal besar dilakukan di Tenggara China didapati oleh penyelidik yang bahaya tumor prostat merosot mempunyai kekerapan yang semakin meningkat, tempoh masa, dan kuantiti dalam penggunaan teh hijau. Walau bagaimanapun, kedua-dua ekstrak teh hitam dan hijau telah merangsang gens yang menyebabkan sel menjadi kurang responsif kepada ubat-ubatan kemoterapi. Oleh kerana interaksi ini boleh, orang-orang yang menerima kemoterapi dinasihatkan supaya tidak minum teh hijau dan hitam, termasuk cabutan daripada teh ini.

Kanser kulit - Epigallocatechin gallate (EGCG) adalah polifenol utama yang terdapat dalam teh hijau. Kajian saintifik mencadangkan bahawa EGCG serta polifenol mempunyai anti-berdarah dan antikanser ciri-ciri yang boleh membantu mengelakkan permulaan dan perkembangan kanser kulit.

Lagi kajian saintifik yang dijalankan untuk mengesahkan kebenarannya bahawa bantuan teh hijau dalam mengurangkan bahaya tumor perut. Walaupun ia telah didapati tidak berbahaya bagi orang yang menghadapi risiko kanser perut, ia tidak lagi masa yang sesuai untuk memberitahu jika teh hijau benar-benar mengurangkan kemungkinan mempunyai penyakit itu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar