Kamis, 12 November 2015

Herba Ayurveda dan Kegunaan mereka dalam Perubatan Ayurveda

Herba Ayurveda dan Kegunaan mereka dalam Perubatan Ayurveda

Herba Ayurveda Boleh Bantu dengan Isu Kesihatan Ramai

Herba Ayurveda adalah sebahagian daripada banyak penggunaan holistik dan rawatan alternatif untuk membersihkan badan dari luar dan dalam. Herba tersebut adalah herba semulajadi yang boleh digunakan untuk merawat ketidakselesaan yang paling kecil atau membantu mengurangkan simptom gangguan kesihatan yang lebih besar. Terdapat banyak jenis herba ini India jadi ia adalah berguna untuk mengetahui apa yang ada di antara mereka dan apa yang mereka secara khusus merawat. Anda harus ambil perhatian bahawa beberapa

Perubatan Ayurveda masih dilabel di bawah makanan tambahan tetapi mengandungi bahan-bahan yang digunakan untuk merawat badan untuk banyak beribu tahun.

Dalam kes-kes seperti asma, kesesakan sejuk dan bronkial, herba Ayurveda yang berbeza ditetapkan. Gunakan churnas - sama dengan kari - untuk taburkan makanan anda. Churnas berbeza mengimbangi elemen yang berbeza dalam badan. Ayurveda membahagikan badan kepada 3 dosahas, atau tenaga biologi: Vata (udara), Kapha (bumi dan air) dan Pitta (api). Churnas Vata menjadi semakin panas, churnas Pitta sedang penyejukan dan churnas Kapha adalah sedikit pedas dan berempah.

Teh Ayurveda juga bekerja untuk mengimbangi individu, tetapi ada juga teh Vata-Pitta-Kapha untuk semua jenis badan. Minyak Narayana adalah minyak urut bersama yang mengurangkan ketidakselesaan dari semua jenis keadaan termasuk radang sendi, sakit belakang, fibromyalgia, gout, sakit pinggul, kekejangan otot, sciatica dan terseliuh. Brahmi minyak rambut bukan sahaja membantu dengan kelemumur, rambut kering, kulit kepala gatal dan bercabang, tetapi juga menggalakkan kesihatan mental dengan meningkatkan gangguan emosi, tumpuan, ketidakseimbangan mental, daya ingatan yang lemah dan uzur.

Sebagai contoh, Pushkaramula Rasayana boleh digunakan untuk berurusan dengan batuk, mengetatkan dada dan semput. Bukan sahaja makanan tambahan ini mengurangkan kahak dan bersin, tetapi ia juga menyokong penghadaman yang lebih baik dan pembersihan limfa. Ia biasanya ditemui dalam makanan seperti minyak sapi, madu dan beras asas sirap dengan beberapa herba tertentu dan rempah yang ditambah kepadanya. Bahan-bahan botani Pushkaramula Rasayana termasuk buah Amalaki, bhibitaki, akar Elecampane, buah-buahan haritaki, kapikachu, likuoris, mullein herba, pippali, shilajit dan Tulasi daripada ekstrak yang standard dan Ajwan, lada hitam, biji buah pelaga, cengkih, kemukus berry, akar halia, manna, mur, thyme dan kunyit.

Mullein Rasayana juga menyokong bronkus, sistem imun, membran mukus dan kesihatan pernafasan. Tambahan ini mengurangkan bersin, pembentukan lendir dan batuk manakala pembersihan sistem bronkus dan limfa. Ini juga datang dalam bentuk yang boleh dimakan 22 herba dan rempah dalam minyak sapi, madu dan beras asas sirap. Bahan-bahan botani termasuk ekstrak buah Amalaki, akar Ashwagandha, Bayberry, bhibitaki, Boswellia serrata, likuoris, mullein, shatavari, shilajit dan Tulasi dan serbuk herba seperti Ajwan, lada hitam, biji buah pelaga, kayu manis, cengkih, kemukus, halba, halia , lumut Ireland, mur dan kunyit.

Sejuk dan kesesakan tambahan Pippali Rasayana adalah sama dalam bahawa ia menggalakkan kesihatan paru-paru kerana ia menyahtoksin paru-paru oleh mencairkan gas kahak untuk membolehkan ia meninggalkan saluran pernafasan. Ia mengurangkan kesesakan, batuk dan loya dan meningkatkan selera makan, peredaran, pencernaan dan metabolisme. Ekstrak seragam terdiri daripada Bayberry, cengkih, Elecampane, Gotu kola, akar likuoris, pippali, bijaksana herba dan Tulasi manakala serbuk herba terdiri daripada benih Ajwan, bambomanna, buah pelaga, kulit kayu manis, cubebs berry, halia, pudina dan kunyit.

Terdapat banyak produk Ayurveda lain yang digunakan untuk menyokong semua jenis masalah kesihatan dan kesusahan yang menimpa. Anda boleh mencari produk-produk herba untuk anti-tekanan, membersihkan darah, tekanan darah, fungsi motor otak, tumpuan, bersantai, pembantu pencernaan, daya tahan, sokongan jantung, sistem penggalak imun, dan melegakan insomnia. Produk herba lain membantu dengan sokongan bersama, kesihatan buah pinggang, hati dan sokongan limpa, peningkatan lelaki, berdarah mudah haid, rangsangan mental, metabolisme, sokongan pankreas, penyakit sendi, masalah kulit, kesihatan tekak, penyembuhan ulser, penurunan berat badan dan isu-isu kesihatan wanita.

Anda boleh melihat ke dalam ubat-ubatan Ayurvedic jika anda mempertimbangkan alternatif kepada perubatan Barat atau ingin tahu sesuatu produk herba yang benar-benar boleh meningkatkan keadaan kesihatan pelbagai.

Seperti mana-mana isu kesihatan, anda harus berunding dengan pembekal penjagaan kesihatan anda sebelum menjalankan rejim kesihatan yang baru. Digunakan di bawah penyeliaan seorang Doktor Ayurveda, herba Ayurvedic hanya boleh menjadi penyelesaian untuk apa yang merunsingkan anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar