Kamis, 12 November 2015

Herba Suci, Batman!

Herba Suci, Batman!

Beberapa herba datang ke fikiran apabila memikirkan kata-kata "suci" atau "suci":

Yang pertama adalah Blessed Thistle, kadang-kadang dipanggil Holy Thistle atau Thistle St Benedict. Binomial Latin adalah Cnicus Benedictus. Dikatakan herba ini mendapat namanya daripada reputasinya sebagai "ubat dari segala penyakit", kononnya mengubati walaupun penyakit itu. Saya tidak pasti bagaimana ia dikenali sebagai Thistle St Benedict, tetapi ada satu cerita kepada keramat ini Katolik yang mengatakan beberapa sami cuba meracuni teh dan makanan dan melalui doanya, beliau digagalkan usaha mereka. Mungkin herba ini dinamakan sempena namanya kerana teh yang kuat (satu sudu teh herba kering untuk satu setengah cawan air panas, kaya 15 hingga 20 minit) akan bertindak sebagai yg menyebabkan muntah yang. Untuk pelbagai jenis racun, muntah perlu. Jika anda sedang mencari untuk membersihkan perut anda dengan cepat, ini akan menjadi salah satu cara untuk melakukannya.

Saya tidak tahu mengenai penyakit atau keracunan tetapi diambil secara dalaman, ia hebat untuk pedih ulu hati dan kembung perut. Kerana ia adalah pahit, ia juga berguna untuk merangsang selera makan - ia mendapat air liur dan jus perut mengalir. Topically, adalah antiseptik supaya tuam akan menjadi baik untuk luka-luka atau ulser kulit.

Berbahagialah Thistle merupakan tumbuhan asli tahunan kepada Eropah tetapi mudah ditanam di sini di Amerika Syarikat. Seperti kebanyakan rumput duri, tidaklah ia agak berduri supaya berhati-hati apabila menuai. Anda mahu untuk mengambilnya sebelum bunga terbuka, dan mengambil keseluruhan atas tanah tumbuhan. Pastikan untuk beberapa tumbuhan pergi ke benih jadi anda akan mempunyai lebih banyak untuk tahun berikutnya.

Jika anda memilih untuk mengambil secara dalaman, membuat teh (satu sudu teh herba kering untuk satu cawan air panas, kaya 10 minit) dan mengambil masa satu hingga satu setengah cawan sehari, tanpa gula.

Ajaib, Thistle Berbahagialah biasanya digunakan untuk memecahkan hexes, untuk memberi perlindungan daripada kejahatan atau dalam pembersihan. Anda boleh membawa sekeping herba kering dengan anda, menggunakannya di dalam bilik mandi, atau menambah kepada herba lain dalam anda ritual hex-pecah.

Herba lain yang saya fikirkan apabila saya mendengar perkataan "suci" adalah Angelica, Angelica archangelica. Cerita rakyat Eropah memuji tumbuhan ini untuk keupayaan (lagi) untuk menyembuhkan hampir mana-mana malady. Menurut salah satu legenda, Angelica mendapat namanya kerana ia diturunkan dalam mimpi oleh seorang malaikat (mungkin Gabriel) untuk menyembuhkan penyakit itu. Ia juga boleh mendapat namanya daripada fakta bahawa ia secara amnya mekar pada atau sekitar perayaan St Michael (Malaikat), atau 29 September.

Angelica tumbuh liar di kebanyakan tempat di Eropah tetapi akan berkembang dengan mudah dari benih di kebanyakan tempat di Amerika Syarikat - pastikan anda menjaga tanah yang lembap. Untuk memastikan ia berkembang sebagai saka, memotong batang betul-betul di pangkal pokok untuk menggalakkan sampingan pucuk. Akar adalah sangat mudah untuk membentuk dan serangga supaya menuai dalam kejatuhan pertama selepas tumbuhan yang telah mati kembali.

Sehingga awal 1900-an anda boleh melihat bidang Angelica semakin meningkat di seluruh London - batang yang telah (dan masih) pala. Batang dan daun juga digunakan sebagai agen perisa dalam minuman beralkohol seperti Chartreuse dan Vermouth. Hari ini dalam konteks perubatan kita biasanya menggunakan Angelica apabila seseorang mempunyai jangkitan paru-paru. Bahagian yang paling sering digunakan adalah akar supaya anda ingin merebus minum: satu sudu teh akar kering dalam 1 ½ cawan air sejuk. Bawa air sehingga mendidih, kecilkan api dan terus menggelegak sehingga cecair anda dikurangkan ke satu cawan. Ketegangan dan mengambil satu cawan tiga kali sehari untuk batuk atau bronkitis. Resipi lama berkata perlahan-lahan mendidih "segelintir akar Angelica" dalam satu liter air selama tiga jam; maka ketegangan kira dan menambah madu cukup untuk cecair yang tinggal untuk membuat sirap. Ambil dua sudu sehari untuk serak atau sakit tekak. (Ini adalah baik untuk seorang penyanyi atau seseorang yang bercakap banyak untuk hidup.) Ia juga tonik jadi, juga, adalah baik untuk penurunan selera makan.

Oleh kerana ia juga adalah diuretik pastikan anda minum air yang banyak jika anda mengambil Angelica untuk isu. Berhati-hati di sini: jika anda berada di ubat anticoagulant, tidak menggunakan Angelica kerana ia boleh mengganggu dengan terapi anda. Kerana sifat-sifat manis seperti, saya akan mengelakkan ia pada orang dengan diabetes. Ia juga boleh mencetuskan tindak balas photosensitivity pada sesetengah orang.

Angelica merupakan salah satu herba yang terbaik untuk digunakan untuk perlindungan ajaib. Anda boleh sama ada berkembang sekitar perimeter rumah anda atau taburkan, herba dihancurkan kering di sekitar untuk menyediakan penghalang kepada tenaga berbahaya atau merosakkan. Minum teh atau mandi di Angelica akan menggalakkan penyembuhan dan mengisi anda dengan tenaga gembira.

Akhir sekali, Angelica yang lain secara meluas diketahui ialah Chinese Angelica atau Dong Quai, Angelica sinensis. Wanita tahu herba ini juga melegakan gejala PMS. Perubatan tradisional Cina menggunakan bahagian yang berlainan di akar untuk Masalah wanita yang berbeza tetapi secara keseluruhan ia melakukan pekerjaan yang baik dalam mengimbangi hormon jadi ia sering dikenali sebagai "ginseng wanita". The amaran yang sama digunakan di sini kerana dengan Angelica archangelica. Ia adalah sukar untuk mencari dalam bentuk akar mentah supaya perkara yang terbaik adalah untuk membeli ekstrak secara komersial bersedia dan ikut arahan.

Walaupun saya tidak dapat mencari maklumat ajaib pada Angelica sinensis, saya akan cenderung untuk menggunakannya dalam mantra kesihatan yang direka untuk membantu wanita melalui sama ada PMS atau menopaus atau sebagai pengganti untuk Angelica archangelica.

kandungan hak cipta (c) 2010 Deborah J. Martin

Tidak ada komentar:

Posting Komentar