Minggu, 15 November 2015

Pemulihan Alternatif Insomnia

Pemulihan Alternatif Insomnia

Gangguan tidur bukan sahaja menyebabkan masalah kesihatan, tetapi juga boleh menjejaskan hubungan anda, serta kemampuan anda untuk memberi tumpuan dan membuat keputusan di siang hari. Walaupun hampir separuh daripada penduduk dewasa di Amerika Syarikat mengalami gangguan tidur, beberapa sebenarnya dapatkan nasihat perubatan dan mempertimbangkan keadaan ini sebagai sesuatu yang biasa. Sebaliknya, ada juga sesetengah pesakit insomnia yang kini menggunakan ubat alternatif untuk insomnia, yang mungkin termasuk pelbagai rawatan seperti akupunktur, ubat-ubat herba, meditasi dan urut, untuk menamakan beberapa.

Insomnia Kronik

Bentuk yang paling biasa penyakit tidur ialah insomnia, yang boleh menjadi tanda-tanda masalah kesihatan yang lebih serius. Walaupun semua orang mengalami kesukaran tidur kadang-kadang, jika masalah tidak dapat tidur telah menjadi biasa untuk anda, maka anda boleh membangunkan insomnia kronik.

Sesetengah ubat tidur boleh bekerja, tetapi penggunaan yang kerap boleh menyebabkan pergantungan dadah. Lebih penghidap insomnia kini menimbang terapi alternatif untuk insomnia sebagai alternatif yang lebih baik kepada amalan barat mengambil ubat-ubatan preskripsi.

Akupunktur

Perubatan Tradisional Cina telah menggunakan akupunktur selama beberapa dekad untuk merawat insomnia dan penyakit lain yang berkaitan. Ini dilakukan dengan menggunakan jarum halus yang dimasukkan ke dalam kulit di tempat-tempat tertentu yang boleh mempengaruhi aliran darah dan meningkatkan fungsi organ-organ dalaman. Terdapat kajian saintifik yang menyokong keberkesanan akupunktur dalam meningkatkan kualiti tidur di kalangan penghidap insomnia.

Pemulihan Herba

Ubat-ubat herba untuk insomnia yang untuk menjadi seperti berkesan sebagai sebahagian daripada ubat-ubatan kecemasan yang berada di pasaran. Akar tumbuhan valerian yang dikenali untuk merangsang tidur, dan telah didapati tidak mempunyai kesan sampingan seperti pening, yang beberapa ubat tidur menyebabkan. Ubat-ubat herba lain untuk insomnia termasuk ginseng, passionflower, hop dan teh hijau. Herba-herba ini dikenali untuk berehat badan dan minda, yang boleh meningkatkan tidur.

Meditasi dan Relaksasi

Tidur biasanya tidak datang dengan mudah apabila anda berasa tertekan. Dengan teknik pernafasan dan meditasi pembelajaran, anda boleh mencapai badan yang lebih santai dan fikiran, yang boleh membantu anda tidur lebih baik. Kajian telah menunjukkan bahawa meditasi dan bersantai boleh menurunkan tekanan darah anda dan juga boleh mengawal denyutan jantung anda, yang semuanya penting dalam mencapai tidur yang berkualiti.

Terapi alternatif untuk insomnia juga boleh melengkapkan kaedah lain penawar insomnia konvensional. Apabila mengambil ubat-ubat herba, meminta nasihat perubatan daripada doktor anda jika ia adalah selamat untuk mengambil herba ini, apabila anda mengambil ubat-ubatan lain. Oleh kerana tidak ada penyelidikan yang cukup dan kajian konklusif mengenai keberkesanan ubat-ubatan alternatif, adalah lebih baik untuk berhati-hati, dan mengiktiraf gejala seperti denyutan jantung yang cepat, cirit-birit, loya dan muntah-muntah yang mungkin disebabkan oleh reaksi alahan kepada mana-mana herba.

Berhati-hati apabila memilih ubat alternatif untuk insomnia, dan membeli produk sahaja yang menyenaraikan bahan-bahan, tarikh luput, dan juga maklumat hubungan pengilang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar