Kamis, 12 November 2015

Menyembuhkan dan Faktor Tendonitis bahu

Menyembuhkan dan Faktor Tendonitis bahu

Bahu Tendonitis, juga dikenali sebagai Rotator cuff Tendonitis atau Sindrom hentaman, adalah satu pengalaman kesakitan berhampiran sendi bahu. Bergantung kepada tahap kesakitan, seseorang mungkin mengalami gejala yang berbeza seperti masalah dengan bergerak bahu, dan bahu ketika tidur.

Bahu Tendonitis biasanya bermula dengan sakit yang ringan tetapi boleh menjadi amat sangat, jika tidak mendapat rawatan awal. Ia boleh dipulihkan sepenuhnya jika dikesan pada peringkat awal tetapi boleh menjadi kekal, jika dibiarkan. Bahu Tendonitis biasanya timbul di kalangan orang-orang yang secara meluas digunakan bahu mereka dan memindahkan mereka ke atas kepala. Ini kategori orang boleh termasuk angkat berat, pemain tenis, perenang, lacrosse dan pemain besbol, hanya untuk menyebut beberapa.

Punca Tendonitis bahu

Bahu adalah susunan rumit tulang, ligamen, otot dan tendon cuff alat pemutar. Setiap satu daripada elemen-elemen ini melakukan satu peranan penting dalam mengekalkan kekuatan dan kestabilan bahu anda. Tendon cuff alat pemutar menjaga bahu stabil. Terdapat empat jenis manset pemutar:

Supraspinatus
Subscapularis
Teres Kecil
Infraspinatus
Ia terletak di antara bahagian atas tulang lengan, dikenali sebagai humerus dan hujung bahu, yang dikenali sebagai acromion. Tendon cuff alat pemutar adalah dilindungi oleh Bursa. Dalam keadaan biasa, tendon cuff alat pemutar lulus fluidly antara humerus dan acromion. Walau bagaimanapun, bahu tendonitis berlaku apabila ruang antara humerus dan acromion dikurangkan dan tendon cuff alat pemutar mempunyai kesukaran membuang lancar. Dalam keadaan ini, tendon boleh menjadi radang dan menyebabkan kesakitan yang amat besar di rantau bahu.

Contoh di bawah adalah sebahagian daripada sebab-sebab biasa keradangan pada tendon cuff alat pemutar:

Berlebihan bahu: Individu seperti angkat berat, pemain lacrosse, dan pemain besbol, yang meluas bergerak bahu mereka di atas kepala mereka lebih terdedah kepada kecederaan cuff alat pemutar. Berlebihan bahu untuk tempoh yang panjang boleh membawa kepada keletihan otot dan boleh membuat alat pemutar cuff keradangan.

Kecederaan pada bahu: Satu boleh mengekalkan kecederaan tendon cuff alat pemutar apabila melakukan aktiviti seperti mengangkat berat, yang memerlukan sustainedpressurein sekitar bahu. Rotator tendon cuff juga boleh rosak jika anda jatuh pada bahu anda.

Strategiesfor merawat Tendonitis bahu

Pada asasnya, terdapat dua pelan tindakan untuk merawat bahu tendonitis - kaedah semula jadi dan, bagi sesetengah orang, campur tangan perubatan. Sudah tentu, kedua-dua pendekatan mempunyai faedah relatif mereka kerana kedua-duanya boleh menyembuhkan atau sekurang-kurangnya mengurangkan kesakitan yang dialami dengan tendonitis.

Campur tangan perubatan bermula dengan pentadbiran ubat-ubatan seperti Motrin, Advil, Celebrex atau Aleve dan suntikan kortison. Pengamal penjagaan kesihatan anda mungkin mencadangkan ubat tunggal atau berbilang, bergantung kepada betapa seriusnya masalah ini. Bahu mungkin memerlukan pembedahan jika masalah itu tidak boleh dirawat dengan ubat-ubatan dan suntikan sahaja. Walau bagaimanapun, anda perlu mengambil kira pilihan alternatif untuk campur tangan perubatan juga. Bergantung kepada jenis kaedah rawatan, rawatan perubatan boleh menjadi urusan mahal, dan boleh mempunyai kesan sampingan yang membawa kepada komplikasi lain yang penting kemudian.

Anda sentiasa boleh mempertimbangkan alternativesolutions yang membolehkan anda untuk merawat bahu tendonitis secara semula jadi. Dengan menggunakan kaedah semula jadi, bahu tendonitis boleh dirawat di akarnya dan rawatan kos yang sangat sedikit. Selain itu, ubat semula jadi tidak mempunyai kesan sampingan dan agak selamat. Eksperimen dengan kaedah berikut untuk mengubati bahu tendonitis secara semula jadi.

Rehatkan bahu anda: Elakkan melaksanakan tugas yang menyebabkan sakit di bahagian bahu. Sebaik-baiknya, cuba untuk mengehadkan pergerakan bahu sebanyak mungkin. Rest akan membantu mengurangkan keradangan.

Sapukan ais: Sapukan ais di kawasan yang terjejas secara langsung. Ice segera merendahkan keradangan dan merangsang aliran darah ke bahu cedera.

Fisioterapi dan latihan: Semak dengan dari pakar badan, atau physiotherapist.Such professionalswill membantu anda dengan terapi sesuai untuk mengurangkan keradangan. Anda juga boleh melakukan senaman yang dicadangkan yang akan membantu mengurangkan keradangan sepenuhnya dari masa ke masa. Fisioterapi dan latihan luangkan masa untuk menyampaikan keputusan, tetapi akhirnya sangat berkesan dan menunjukkan peningkatan kekal.

Ubahsuai diet: Tingkatkan pengambilan Vitamin B12 dan Kalsium, kerana ini boleh mengurangkan keradangan banyak. Juga, menggabungkan bahan-bahan dalam diet anda yang kaya dengan Magnesium. Sebagai contoh, sayur-sayuran berdaun.

Ubat-ubat herba: Herba yang mengandungi komponen yang kuat seperti Glucosamine dan Harpagophytum procumbens banyak boleh meningkatkan otot dan kesihatan sendi. Anda juga boleh mempertimbangkan untuk mengambil Boswellia serata, yang adalah cemerlang untuk sendi badan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar